Strona główna Aktualności Stary wiadukt jak nowy

Stary wiadukt jak nowy

Wiadukt nad ul. Globusową i Chrobrego. Fot. C. Warś UM Warszawy
Wiadukt nad ul. Globusową i Chrobrego. Fot. C. Warś UM Warszawy

Dziś od rana kierowcy mogą jechać przebudowanym wiaduktem nad ulicą Globusową.

Wiecznie remontowany obiekt doczekał się nowej konstrukcji nośnej oraz nowej płyty. Drogowcy zabezpieczyli również teren pod przyszłą drogę dla rowerów wzdłuż ulic Świerszcza i Potrzebnej.

Inwestycja w ciągu ul. Świerszcza polegała na wymianie płyty pomostu i kładki dla pieszych. Wiadukt otrzymał także solidne podpory. Konstrukcja nośna jest także nowa i w dodatku zespolona (belki stalowe ze współpracująca żelbetową płytą pomostu).

Wiadukt został wyposażony również w tzw. płyty przejściowe, które zmniejszą obciążenie konstrukcji. Zapewni to dłuższą żywotność obiektu. Zlikwidowany został również zielony pas nad wiaduktem – jeden z głównych czynników degradacyjnych wiaduktu. W tym miejscu pojawią się donice z zielenią.

Dla pieszych

Rozpoczęły się również przygotowania do budowy nowego chodnika na ul. Świerszcza w bliskim sąsiedztwie wiaduktu nad Globusową. Będzie on gotowy jeszcze w tym roku.

Nowy ciąg pieszy powstanie na 540-metrowym odcinku między ul. Rybnicką i ul. Traktorzystów (skrzyżowanie z al. 4 czerwca 1989 r.). W ramach inwestycji wybudowane zostanie także przejście dla pieszych – w okolicach wiaduktu kolejowego. ZDM zakończył już zbieranie ofert. Prace ruszą po rozstrzygnięciu przetargu – na budowę nowego chodnika przeznaczone zostanie aż 400 tys. zł mniej niż zakładano, czyli 1,8 mln zł (zamiast 2,2 mln zł).

Dlaczego przebudowa?

Przed przebudową wiadukt przy ul. Globusowej był w opłakanym stanie.
Nadgryziony zębem czasu oraz intensywnym użytkowaniem.
Wpływ na stan konstrukcji miały także uszkodzenia mechaniczne spowodowane przejazdami zbyt wysokich pojazdów pod wiaduktem.
Z biegiem lat osłabło uszczelnienie – woda przeciekając naruszała betonowo-stalową konstrukcję.

Wiadukt nie przechodził też żadnych gruntownych remontów.
Został oddany do użytku w pod koniec 1964 roku i był jedynie wzmacniany (w latach 1979, 1995 i 2001).

W ostatnim czasie przed obiektem ustawiono dodatkowe podpory utrzymujące konstrukcję, ale nie zapewniające całkowitego bezpieczeństwa użytkownikom wiaduktu.

Dlatego podjęto decyzję o jego całkowitej przebudowie.